top of page

스위트 아포칼립스 호텔 

Sweet Apocalypse Hotel

억겁의 겁_전경1.jpg
신체여객_1.jpg

스위트 아포칼립스 호텔

금천예술공장, 서울, 한국

2024. 1. 22 - 2024. 1. 28

《스위트 아포칼립스 호텔》은 송아리와 정은형이 설계한 가상의 호텔에 방문하는 생명체를 상상하여 그 존재와 함께 무한한 관계 맺기를 수행하는 복합적인 변이신체의 모습을 보여줍니다.

 

얼음꽃이 피어나는 차가운 거리의 아스팔트를 지나면 특수한 장소에 머무는 이질적인 존재들이 있습니다. 이들은 독성 가득한 현장에서도 자생하는 실체이며 타자들과 공존하여 살아가는 협력체입니다. 서늘한 공간을 임시 거처로 삼아 아직 이해하지 못하거나 설명할 수 없는 영역에 대한 이야기를 공유합니다. 그리고 각자의 위치에서 아직 쓰이지 않은 하루의 전망을 엮어냅니다.

 

호텔로 변모한 전시장에는 어떤 존재들의 울음, 자리를 가르는 호흡, 물질적인 것들끼리 부딪혀 발생하는 진동, 간헐적으로 울리는 주파수가 들립니다. 수많은 개체들이 임의로 주어진 환경에 적응하고 자신의 위치와 정체성을 확인하기 위해 내는 음성입니다. 목소리의 주인공들은 자신의 몸을 해킹하여 도출한 시각 기호를 운반하고, 연쇄적인 순환을 통해 채집한 기호들을 타자와 교환합니다.

 

<억겁의 겁>(2024)은 용암이 식으면서 기둥 형태로 굳은 것과 같은 형상에 척추처럼 보이는 화석이 새겨져 쌍을 이룹니다. 마찰음을 발생시키며 육중한 움직임을 나타냅니다. <갗그물>(2023)은 라텍스로 이루어진 비정형의 속이 빈 큰 덩어리로, 고무 튜브가 실핏줄처럼 배치되어 있습니다. 표면 곳곳에는 구멍이 뚫려있는데 여기에 관다발들이 연결되어 있습니다. <라쿠나@잃어버린 조각>(2024)은 천장에서부터 흘러 내려와 터를 잡고 <유령들의 낚시>(2024)는 거미가 방적돌기에서 사출하여 만든 거미줄처럼 넓게 펼쳐져 있습니다. 여섯 개의 <피부 대행 서비스>(2024)는 벽에 뿌리를 박은 채로 납작하게 달라붙어 있고 <괴복치>(2023-2024)는 포자를 뿜어낸 듯한 주머니들이 둥글게 뭉쳐 있습니다. 전시장 안쪽에는 <피부정전>(2023)과 <신체여객>(2024)도 있습니다. <피부정전>은 피부 아래 파편화된 신체들의 연결지점을 탐험합니다. 영상에는 피부로 이루어진 언덕, 동굴, 통로들이 관찰됩니다. 혈관, 점액질, 포말, 주름들이 덧붙여져 있고 가끔 출처를 알 수 없는 빛들이 새어 나옵니다. <신체여객>에는 머리가 비대하게 커진 존재들이 등장합니다. 두 행위자는 서로의 움직임을 복사하여 자신의 움직임을 조직하는 것 외에는 정해진 역할이나 수행이 없습니다.

 

호텔에 머무는 신체들은 이질적이고 다양한, 복수적이고도 복합적인 변이태와 수행성을 보여줍니다. 증식하고 있는 듯한 가느다란 관 모양의 돌기가 온몸이 피부로 뒤덮여 있는 괴물스러운 신체와 연결되어 신체에서 신체로 접합되어 있다가 다른 신체들을 탈각시킵니다. 이들의 괴물스러움은 온갖 상처들과도 연관되어 있습니다. 그러나 정상적인 것으로 재탄생되는 것이 아니라, 단지 일부의 재생이 필요한 상처를 지녔을 뿐입니다. 이렇듯 정상에서 이탈한 괴물-주체는 분명한 고향과 완벽한 모국어가 없고 고정된 자아가 부재합니다. 이방인으로서 끊임없이 경계를 넘나들며 물질적, 상징적 장벽을 와해시킵니다. 특정한 정체성이 수정되어 다른 정체성이 되고, 새로운 정체성에 의해 또 다른 정체성이 됩니다. 변이적 신체는 구성의 반복 속에서 무엇인지, 무엇이 될 수 있는지, 혹은 무엇이 되어야 하는지를 알려주는 정보입니다. 그것으로부터 알게 되는 것은 ‘나’라는 존재가 원래 유목민이며 삶을 여행할 뿐 결국 타자라는 사실입니다. 따라서 ‘나’는 특정한 신체만을 고집할 필요가 없습니다. 신체적 특징을 드러내는 옷을 입어서 정체성을 입증하거나 임무를 완수하지 않습니다. 두 작가가 작품을 만들고 수행하며 배운 것은 삶이든 예술이든 그것을 지속하면서 타자들과 함께 존재하기 위한 시도가 몸에 흔적처럼 남는다는 것입니다. 그리고 분명하다고 간주해온 껍질로부터 벗어나 더 다양한 신체들을 걸쳐보기 위해 밖으로 나오기로 결심하고 행동하고자 하는 것입니다.

기획

송아리

 

작가

송아리

개인전 ㅣ 2022 《차가운 녹색 기지》, 서울시립미술관 SeMA 벙커, 서울, 한국 (외 4회)

단체전 ㅣ 2022 《진실과 거짓》, 주워싱턴한국문화원, 워싱턴 D.C., 미국 (외 45회)

수상 및 수혜 ㅣ 2021 다원예술 활동지원: Reboot, 한국문화예술위원회, 한국 (외 16회)

작품소장 ㅣ 서울대학교 미술관(2022), 안국문화재단(2021), 대교문화재단(2010), 서울대학교(2009)

 

정은형

개인전 ㅣ 2023 《메탈 페티그》, 사이아트 스페이스, 서울, 한국

단체전 ㅣ 2023 《어 우븐 위시》, 니에모들린 성, 니에모들린, 폴란드 (외 25회)

수상 및 수혜 ㅣ 2022 라 포르테 카운티 재단 테일아모어 공원 레지던시, 인디아나, 미국 (외 6회)

레지던시 ㅣ 2022 옥스보우 스쿨 오브 아트 앤 아티스트 레지던시 (외 3회)

 

협업

드로잉 ㅣ 송아리 + 천지은

사운드 ㅣ 송아리 + 임지현

퍼포먼스 ㅣ 김지수 + 두효제 + 송아리 + 이민진 + 정은형

 

출판

서문 ㅣ 송아리 + 정혜윤

비평문 ㅣ 홍예지

번역 ㅣ 정은형

디자인 ㅣ 파카이파카이

사진 및 영상 기록 ㅣ 송인혁

 

발행 ㅣ 2024

​비평문

세계의 끝, 연인들                                                                                                                                                

오후 2시. 뭍으로 올라온 S는 부초처럼 흐느적거리며 걷는다. 땅에 발을 붙였다 떼는 감각이 아직 낯설다. 워낙 물살이에 최적화된 몸이라 물밖에서도 살아 남으려면 숨 쉬는 법부터 다시 배워야 한다. 보아 하니 육지의 상황도 바닷속과 크게 다르지 않다. 행성 지구의 마지막 날이 얼마 남지 않았다는 걸 누가 일러주지 않아도 금방 알 수 있다.  S는 주변 생명체들의 몸짓을 흉내 내며 새로운 생활에 적응한다. 그런데 먹을 것을 구하기가 쉽지 않다. 어쩌다 운 좋게 얻은 식량도 막상 삼키면 이물감이 올라와 고통스럽다. S는 뒤틀린 위장의 주름을 하나하나 느끼며, 미처 소화되지 않은 것들이 구불구불한 통로를 따라 내려가기를 기다린다(<피부정전>). 그는 더부룩한 속만큼이나 부담스러운 머리통을 이끌고 공터로 향한다. 햇볕이 뜨겁게 달군 땅 위에 거석 하나가 놓여 있다. 용암이 단단하게 굳어진 형상으로, 울룩불룩한 표면에 척추 자국이 나 있다(<억겁의 겁>). 거석 주위를 천천히 돌면서 땀을 식히는데, 문득 공터를 둘러싼 숲에서 바스락거리는 소리가 들린다. 잠시 후 C가 튀어나온다. C는 S와 마찬가지로 목에서부터 길게 늘어난 머리를 갖고 있다. 비대한 머리통이 바닥에 질질 끌리는 바람에 걷는 것이 쉽지 않다. C는 S보다 조금 더 과감한 몸짓으로 주변을 탐색한다. 그런 그를 S는 가만히 응시한다.

사실 C는 겁이 많다. 거석처럼 두툼하게 겁을 쌓고 그 속에 숨어 지낸 날들도 있다. C는 S에게 관심이 가지만 그와 눈 마주치는 게 두렵다. 먼저 다가가는 건 상상조차 할 수 없다. 그래도 내심 S가 먼저 다가와 주기를 바란다. 그런 그의 속마음을 읽었는지 갑자기 S가 속력을 내기 시작한다. 미끄러지듯 다가와 웅크린 C옆에 선다. C는 S의 움직임이 왠지 우아하다고 생각한다. C와 S는 물끄러미 서로를 바라보다가 함께 움직이기 시작한다. 상대의 움직임을 천천히 관찰하며 자신의 몸에 입력하고 출력하기를 반복한다. S와 C는 몸짓 신호를 주고받으며 둘이 하나이거나 하나가 둘인 생명체처럼 얽혀 살아간다(<신체여객>). S+C는 당분간 묵을 장소를 찾아 돌아다닌다. 그러다 우연히 허름한 호텔을 발견한다. 세월의 흔적이 역력한 호텔 로비에는 바닷속에서 건져 올린 괴복치가 샹들리에처럼 달려 있다(<괴복치>). 여러 개의 관다발이 달린 큰 덩어리가 프론트에서 S+C를 맞이한다(<갗그물>). 객실을 배정받는 동안 호텔 안을 두리번거리던 S+C는 천장을 타고 내려오는 기다란 생명체를 발견한다(<라쿠나@잃어버린 조각>). 거미줄처럼 넓게 펼쳐진 낚시줄도 보인다(<유령들의 낚시>). 이런 곳에서 누가 낚시를 하는 걸까? 순간 몸을 훑고 지나가는 이상야릇한 느낌. S+C는 호텔 안 이곳저곳을 탐사하기 시작한다.

송아리와 정은형이 함께 지은 세계는 한 편의 SF 소설 같다. 관람객은 심원한 공간을 가르는 바람 소리와 돌조각이 굴러다니는 사운드를 들으며 가상 호텔을 거닌다. 이곳의 온도는 차가우면서도 따뜻하다. 외로움(Loneliness)과 함께함(Togetherness)이 반쯤 섞여 있다. 이 미묘한 조화는 여객(Passenger)이라는 유목적 존재 방식의 매력을 드러낸다.

우리는 계속 이동 중이다. 이곳에서 저곳으로 끊임없이 실려 간다. 모든 존재는 흐름에 몸을 맡긴 채 크고 작은 변동을 겪으며 살아간다. 현대에 이르러 그 변화의 속도가 더욱 빨라지고 이동의 주기가 짧아질 뿐, 우리가 본질적으로 유동적인 존재라는 사실은 변하지 않는다. 마이클 마더(Michael Marder)는 우리가 처한 운명을 다음과 같이 요약한다. “나는 어딘가로 끌려간다. 끝없는 말과 이미지, 생각과 직관의 급류가 다른 이미지와 생각을 실어 나르는 끝없는 열차에 내가 타고 있고, 내가 그렇게 존재하는 것처럼 보인다. (…) 나는 운송되고, 나 자신을 운송하며, 운송의 수단인 여객과 화물, 기차와 차장이다.”[1] 기민한 독자라면 눈치챘겠지만, 마지막 문장에서 발상의 전환이 일어난다. 나는 어딘가로 실려 가기만 하는 것이 아니라 나 자신을 옮기고, 다른 무엇을 실어 나르기도 한다. 그렇다면 운송 수단은 기차, 버스와 같은 교통 수단에 한정되지 않는다. 인간의 신체 역시 운송 수단이 될 수 있다. 송아리와 정은형은 여기서 한 발 더 나아간다. 운송 수단으로서 신체는 인간과 인간이 아닌 생명체, 자연물과 인공물이 모두 섞여 있는 ‘다중신체’이며, 그저 여러 요소가 덧붙여진 형태가 아니라 이질적인 요소들이 만나 근본적인 변형을 일으키는 ‘변이신체’다. 이 점을 염두에 둘 때 <신체여객>은 우리 자신이 신체라는 탈것에 태워진 여객이면서 동시에 탈것 그 자체라는 점을 보여준다. 몸은 단지 무엇을 실어 나르기 위한 수단이 아니라, 끊임없이 타자와 조우하며 상대를 내 안에, 나를 상대 안에 포함시키는 장이다. 이 역동적인 장에서 우리는 끊임없이 정체성을 해체하고 재구성한다.

여객인 우리는 다른 여객과 신체를 공유하지 않을 수 없다. 이런 공유 과정은 삶에 필수적이다. 여러 타자와 매개된 변이신체의 출현은 이미 상상이 아니라 현실이다. 이 새로운 현실에서 타자와 함께한다는 것은 우리의 길이 “잠시 교차”한다는 것을 의미한다. 당신과 나는 동일한 출발지와 목적지를 공유하지만 이는 한편으론 불확실하다. 왜냐하면 한 여객의 여행이 끝나는 곳에서 다른 여객은 환승 중일 수 있기 때문이다.[2] 그러므로 고정적이고 영속적인 결합을 가정해서는 안 된다.  송아리와 정은형의 협업도 마찬가지다. 이번 전시는 두 여객의 경로가 교차하는 지점이다. 전시가 끝나면 각자 자신의 길을 가게 될 것이다. 앞으로 이들이 다시 협업하게 될지, 아니면 이번이 마지막이 될지 알 수 없다. 그럼에도 “여객들은 어느 정도는 자신의 운명이 운송 수단의 운명과 얽혀 있다는 것을 알고 있으며, 함께 도착하고 함께 산산조각이 나기도 한다.”[3] 이제 전 지구적 차원에서 행위자들이 처한 공동의 운명을 그려 보자. 이 세계의 끝을 떠올릴 때, 지구라는 거대한 신체를 공유하고 있는 우리는 어디로 가고 있는가? 물론 여기서 ‘우리’는 인류에 국한되지 않는다. 전시라는 형식으로서 작동하는 몸은 관람객의 몸과 융합되면서 이 질문의 의미를 거듭 곱씹게 만든다. 

 

[1] Michael Marder, Philosophy for Passengers, Cambridge, MA: MIT Press, 2022, p.109.

[2] Ibid., pp.13-14.

[3] Ibid., p.15.

 홍예지 미술비평가

Sweet Apocalypse Hotel

Art Space Geumcheon, Seoul, Korea

January 11 – January 28, 2024

“Sweet Apocalypse Hotel”, designed by Ahree Song and Eunhyung Chung, is a hotel that imagines complex mutant creatures forming infinite relationships with other beings who visit the hotel.

 

Passing through the cold asphalt road where ice flowers are blooming, there are strange beings that stay in a special place. They are entities that survive even in toxic environments and are cooperative entities that coexist with other beings. Choosing a cold place as their shelter, they share stories about areas we don’t yet understand or explain. And from each one’s perspective, they weave together a view of the day that has not yet been written.

 

The exhibition hall, which is transformed into a hotel, is full of unusual sounds like the cries of strange beings, breathing that crosses the space, vibrations caused by materials colliding with each other, and intermittent frequencies. This is the voice that numerous entities make to adapt to a given environment and identify their location and identity. The protagonists of the voices carry visual symbols derived by hacking their own bodies and exchange the collected symbols with others through a chain of circulation.

 

Eternal Spinelessness is a pair of rocks that look like a spine fossil carved into the shape of lava that hardened into a pillar as it cooled. It produces a friction sound when carrying its heavy body. Skin-Net is a large, irregular, hollow lump made of latex, with rubber tubes arranged like thread veins. There are holes all over the surface of its skin where vascular bundles are connected. Lacūna@A Missing Part settles on the ceiling and flows down, and Reflectionlesses' Fishing spreads out like a web made by a spider shooting out from its spinneret. The six Skin Service-Agency are stuck flat on the wall with their roots firmly planted, and Monmola has round sacs that look like they have spewed out spores. Inside the exhibition hall, there are also Skingraphy and Body Passengers. Skingraphy explores the connection points of fragmented bodies under the skin. In the video, hills, caves, and passages made of skin are observed. Blood vessels, mucus, spume, and wrinkles are added, and sometimes the light from an unknown source leaks out. In Body Passengers, beings with enlarged heads appear. The two performers have no set role or performance other than imitating each other's movements and organizing their own.

 

The bodies staying in the hotel show heterogeneous, diverse, plural and complex mutations and performativity. Thin tubular protrusions that seem to be proliferating are connected to a monstrous body whose entire body is covered in skin, connecting body to body, and then shedding other bodies. Their monstrousness is also associated with all kinds of wounds. However, rather than being reborn as normal, they just have some wounds that need some regeneration. Likewise, the monster-subject who deviates from the normal has no clear hometown, no perfect native language, and no fixed ego. As strangers, they constantly cross borders and break down material and symbolic barriers. A specific identity is modified to become another identity, and it continuously becomes another by the new. The variable body is information that tells us what is, what can be, or what should be in the repetition of composition. What we learn from this is that the being 'I' is originally a nomad and only travels through life and is ultimately a stranger. Therefore, 'I' do not need to stick to a specific body. Wearing clothes that reveal one’s physical features does not prove one’s identity or fulfill one’s mission. What the two artists learned while creating and performing works is that whether it is life or art, the attempt to continue and exist with others leaves traces on the body. And we decided to take action to break out of our supposedly secure shell and explore more diverse bodies.

Curation

Ahree Song

 

Artists

Ahree Song

Solo Exhibitions ㅣ 2022 Cold Green Base, SeMA(Seoul Museum of Art) Bunker, Seoul, Korea (+4 more)

Group Exhibitions ㅣ 2022 True and False, The Korean Cultural Center Washington, D.C., Washington D.C., NW, US (+45 more)

Grants & Awards ㅣ 2021 Interdisciplinary Art Grant: Reboot, Arts Council Korea, Korea (+16 more)

Collections ㅣ Seoul National University Museum of Art, Ahnkgook Foundation for Contemporary Art, Daekyo Culture Foundation, Seoul National University Visual Arts Institute

 

Eunhyung Chung

Solo Exhibitions ㅣ 2023 Metal Fatigue, Cyartspace, Seoul, Korea

Group Exhibitions ㅣ 2023 A Woven Wish, Niemodlin Castle, Niemodlin, Poland (+25 more)

Grants & Awards ㅣ 2022 La Porte County Unity Foundation Taleamor Park Residency Project, Indiana, IN, US (+6 more)

Residencies ㅣ 2022 Ox-Bow School of Art and Artists Residency (+3 more)

 

Collaboration

Drawing ㅣ Ahree Song + Ji Eun Cheon

Sound ㅣ Ahree Song + JiHyun Lim

Performance ㅣ Ji Soo Kim + Hyoje Doo + Ahree Song + Minjin Lee + Eunhyung Chung

 

Publication

Introduction ㅣ Ahree Song + Hyaeyoon Chung

Art Critic ㅣ Yeji Hong

Translationㅣ Eunhyung Chung

Design ㅣ pacay.pacay

Photo and Video ㅣ In Hyuk Song

 

Publication Date ㅣ 2024

Criticism

End of the World, Lovers                                                                                                                           

14:00. S, who came to land, walks limply like floating weeds. The feeling of putting one's feet on the ground and taking them off is still unfamiliar. Since their bodies are so optimized for living in water, they must relearn how to breathe to survive out of the water. The situation on land is seemingly not much different from that in the sea. It seems clear that the last day of planet Earth is just around the corner. S adapts to its new life by imitating the gestures of the creatures around it. However, it is not easy to find food. Even when S luckily finds food and swallows it, it feels irritated and painful. S feels each and every wrinkle of the twisted stomach and waits for the undigested material to move down the winding passage(Skingraphy). It heads toward the vacant lot, dragging its head as burdened as its bloated stomach. A huge stone lies on the ground heated by the sun. It is a shape of solidified lava, with the traces of the spine left on its uneven surface(Eternal Spinelessness). As it cools off its sweat by slowly walking around the megalith, it suddenly hears a rustling sound coming from the forest surrounding the empty lot. After a while, C pops out. C, like S, has an elongated head that extends from the neck. Walking is not easy because the bloated head drags on the floor. C explores its surroundings with slightly more bold gestures than S. S stares at him quietly.

 

Actually, C is very scared. There were days when C piled up its fears as thick as a megalith and hid inside them. C is interested in S but is afraid to make eye contact with him. It can't even imagine approaching S first. C secretly hopes that S approaches to it first. As if reading C’s mind, S suddenly begins to speed up. S slides over and stands next to the crouching C. C thinks S's movements are somehow elegant. C and S look at each other blankly and then start moving together. They slowly observe each other's movements and repeat input and output to their body. S and C exchange body signals and live intertwined as if one is two or two are one living creature(Body Passengers). S+C are looking for a place to stay for a while. Then, by chance, they find a shabby hotel. In the hotel lobby, which shows traces of time, a monster fish pulled from the sea hangs like a chandelier(Monmola). A large lump with multiple vascular bundles greets S+C at the front desk(Skin-Net). While looking around the hotel waiting to be assigned a room, S+C discover a long creature descending from the ceiling(Lacuna@A Missing Part). There is also a fishing net spreads wide like spider webs(Reflectionlesses’ Fishing). Who fishes in a place like this? A strange feeling passes through body for a moment. S+C begin exploring various places in the hotel.

 

The world that Ahree Song and Eunhyung Chung build together is like a science fiction novel. Visitors walk through the virtual hotel while listening to the sound of the wind crossing through deep space and the sound of rolling stones. The temperature here is cold yet warm. Loneliness and togetherness are half mixed. This subtle harmony reveals the charm of the nomadic way of existence called the Passenger.

 

We are continually on the move. We are constantly transported from here to there. All beings live in the flow, experiencing big and small changes. In modern times, the speed of change has become faster, and the movement cycle has become shorter, but the fact that we are essentially fluid beings does not change. Michael Marder summarizes our fate as follows: “I am carried away somewhere. By Endless torrents of words and images, thoughts and intuitions hauling other images and thoughts in a seemingly unending train that I ride and that I am. (...) I am transported, I transport myself, and I am the means of transport: passenger and cargo, train and conductor.”[1] As an astute reader may have noticed, a change in thinking occurs in the last sentence. I am not only transported somewhere, but I also carry myself and something else. Then, the means of transportation are not limited to transportation such as trains and buses. The human body can also be a means of transportation. Ahree Song and Eunhyung Chung go one step further and show that human body is a means of transportation itself. As a means of transportation, the body is a ‘multiple body’ in which human and non-human life forms, natural objects and artificial objects are all mixed together. It is not simply a form of various elements added, but a ‘mutant body’ in which heterogeneous elements meet and cause fundamental transformation. With this in mind, Body Passengers shows that we are both passengers riding on the vehicle called the body and at the same time the vehicle itself. The body is not just a means of transporting something, but a field where we constantly encounter others and include them within ourselves and ourselves within them. In this dynamic field, we endlessly deconstruct and reconstruct our identities.

 

As passengers, we cannot help but share our bodies with other passengers. This sharing process is essential to life. “Such togetherness means that your paths momentarily cross: you find yourselves in the same (mobile) place and time of a journey. What you and your fellow passengers have in common are the origin and the destination, which is also nowhere near certain, given that you might be in transit, making a connection there where the trips of others end.”[2] Therefore, we should not assume a fixed and permanent bond. The same goes for the collaboration between Ahree Song and Eunhyung Chung. This exhibition is the point where the paths of two passengers intersect. After the exhibition is over, each person will go their own way. It is unknown whether they will collaborate again in the future or whether this will be their last time. “Still, at some level, passengers know that their fates are bound up with that of the conveyance: they arrive in one piece together and fall to pieces also together.”[3] Now, let us picture the common fate of actors at the global level. As we think about the end of the world, where are we headed as we share this massive body called Earth? Of course, ‘we’ here is not limited to humanity. The body that operates as an exhibition format merges with the viewer's body, making us ponder the meaning of this question on and on.

 

[1] Michael Marder, Philosophy for Passengers, Cambridge, MA: MIT Press, 2022, p.109.

[2] Ibid., pp.13-14.

[3] bid., p.15.

   Yeji Hong, Art Critic

관련 작품 | Related Works

피부 대행-서비스 101호_1.jpg
2-3. 억겁의 겁_퍼포먼스적 조각 김지수, 송아리, 정은형, 스티로폼, 폴리우레탄 폼, 석고붕대, 합판, 시멘트, 천_001500, 122×108×152cm,
유령들의 낚시1.jpg
유령들의 낚시.jpg
괴복치_1.jpg
신체여객_1.jpg
5. 갗그물, 2023, 퍼포먼스적 조각(송아리, 정은형, 나무, 바퀴, 철사, 고무 튜브, 라텍스, 기계), 30분, 가변설치..jpg
피부정전 (11).jpg
bottom of page